Här är jag

Här är jag
Välkommen till mitt krypin

onsdag 29 juni 2011

Hej och hå - fort kan det gå...

Fick en fin påse med fläderblomsklasar av min arbetskompis idag
Så nu skulle det göras saft

Skickade alltså ut kära J på nätet och letade upp receptet

FläderblomssaftIngredienser

40 blomklasar
3 citroner
2 liter kokande vatten
1 1/2 kg Dansukker Strösocker
50 g citronsyra


Skölj blomklasarna och lägg dem på en handduk för att rinna av. Lägg blommorna i en hink eller stor skål. Skölj citronerna noga och skiva dem tunt. Lägg citronskivorna på blommorna. Koka upp vattnet och häll över blommor och citroner. Tillsätt sockret och rör tills det löst sig. Rör i citronsyran. Täck över hinken/skålen och låt stå i 3 dygn. Sila. Häll upp på väl rengjorda flaskor. Förvara i kylskåp eller frys saften

Alltså körde vi förbi Stig på kvarnis och köpte en hög med citroner... Eftersom jag inte hade receptet i huvudet köpte jag lite på känn... Känslan stämde precis - det blev flera stycken över.... Precis som vanligt!

Alltså slänger jag glatt i Blomsterklasar, ekologiska citroner (visst ÄR jag redig), en hel massa vitt onyttigt socker och en blå påse....citrons.... eller vänta lite - det skulle i sist... men det gör nog inget... fniss...

Eller vänta nu lite - det var inte citronsyra utan Natriumbensonat... Läser snabbt där bak - förhindrar att få konserver att jäsa... jomensåatt det blir nog kanon!!!! Nu håller saften till mitt 50-års kalas!

Otroligt härliga färger!

Man kan ju säga som så - jag hade lite mer i... men den kommer inte Jäsa och bli olämplig barndryck!


och jag fick i sånt här med...


Nu är det bara vänta på att det gått 3 dagar - sedan skall vi smaka på den icke jästa drycken! Blev den inte god så får jag gå till min svärmor och svärfar och dricka deras!
Kram o hej - nu skall det duschas bort all damm!

Aaaaaaaaaaaaaaaatchoooooo...

Vad har jag lärt mig idag....
Att infinner sig årets varmaste dag - då skall man ta in hö.
Jag har haft en underbar eftermiddag i Ör där årets hö skulle in för vinterförvaring.
Tänk ändå vilket annorlunda liv man fått.
Gaby Assor som alltid strävat mot asfalterad sandlåda och högklackat i varje läge
Nu känns det fantastiskt roligt att åka bak på ett hö-lass, ramla omkull och få skratta med hela kroppen

Även lilla Gurkan verkar trivas som "kvalster i dammet". Han skiner som en sol och har lärt sig massa saker
Vad jag inte lärt mig är hur man blir av med klådan....
Här kommer några bildbevis från eftermiddagen




 

Mycket för Gurkan att ta in


Sådana här små högar av urgulliga Kattungar finns att kela med - Puh vilken tur att VB Zingo kom hem

En trött J som pustar ut efter lastningen

Till slut lite Pizza för att fira...

måndag 27 juni 2011

Sommar Sommar sommar...

En bild säger rmer än 1000 ord!
Plockade med mormor o morfar bakom stugan














Ibland är man mer än vanligt sugen på semester!

söndag 26 juni 2011

Zingo flygare

Ni tror säkert att jag gått i ide… Nej då men de senaste veckorna har skuggats av att vår minsta familjemedlem varit försvunnen
Kvällarna har kantats av letande och grubbel vart den lille fyrbente Vän plötsligt försvann från Sjögatan. 
Det var fredagen som var mellan Kristi Flygare som alla i familjen var lediga. J och jag ansåg att vi fortfarande befann oss i stadiet ”smekmånad” bland grannarna och drog då igång en motorsåg och jämnade Gatans största ogräs med marken

Det var underbart skönt och resultatet talar för sig själv – fasaden har numera 6 fönster!
Men rishögen var gedigen och vi lastade GENAST allt på en kärra och körde till Skogen på Ryr






På kvällen tyckte allt Mamma Gaby att det var hög tid att lille Zingo skulle komma hem – men det tyckte uppenbarligen inte HAN! Lördagen började aktionen fråga grannarna –Jorå han har allt varit här – jajamensan! Kanske har han gått till gamla adressen? Jorå – där hade man sett honom efter ett par dagar… Skrev efterlysningar och satte i mataffären. Känslan av klumpen i magen att han mitt i det dåliga väder med åska och spöregn tvingades spendera alla kalla nätter utomhus och kanske inte hitta hem – eller var han tagen av räven?
Oron visste inga gränser! Alla i familjen har spenderat timmar på att gå gata upp och gata ner i Mellerud där han setts. Men ingen katt i sikte!
Så kom skolavslutningen – härligt regnig – den första som firats i ett klassrum!

Här har vi en väldigt glad Sommarlovsgurka <3
















Alla glada fina barn som äntligen skall få ha ett långt härligt sommarlov!


Hemma på Sjögatan firade hela familjen denna begivenhet med lunch och tårta medans Gaby firade en helt vanlig arbetsdag – me like – NOT!
Allt hade kunnat vara sååå perfekt om inte Zingo lyst med sin frånvaro
Så var det då äntligen dags för Midsommar. Inflyttningsfest och midsommar nubbe på en gång skulle det bli med Brännboll och femkamp! Härliga sommartider!!! I love my life!
Kändes som om kylskåpet skulle sprängas av all mat, sill grill. Redan på fredagskvällen inleddes förberedelser med Matjestårta och Lax- o Räktårta. Gurkan o J hjälpte till och vi var på G. Fredagsmorgonen inleddes med tårtbak, äggkok snabbfrukost och det DÄR telefonsamtalet som jag längtat efter i exakt 3 veckor!!! En underbart vänlig Själ ringer och säger att hon har VÅR katt! Han är på RYR!!! In i bilen och iväg! Och jajamensan i ett gammalt soldattorp i början på halvön är Vår underbara lilla vän!  Lyckan visste inga gränser och Midsommarafton blev plötsligt en av årets underbaraste dagar. Han verkar ha längtat lika mycket efter oss som vi efter honom och han går inte många meter hemifrån

Han hade alltså hoppat på gallerkärran med risbuskarna dagen vi tog ner trädet på framsidan för att leka med nåt och vi hade kört honom 2 mil bort – han hade sedan hoppat av vid första bästa tillfälle! Stackars lilla Sötnos!
Midsommar sammanfattas som helt underbar i bilder!
Lite "Pyssel o Knåp" Uppsättning av Infravärmare startade kalaset - Ivrigt påhejjad av J

Gott om mat...

Dennis in Aktion - lite Brännarfusk godkännes!


Stefan siktar på häcken?

Olika sorter fanns det - en del frös till is, Hmmm - strange!

Hela glada gänget!









Lilla Gurkan som skall plocka pinnar när kalaset fortsatte nästa dag!




Nu är det 1 veckas jobb kvar - sedan börjar mitt eget sommarlov - Me like !