Här är jag

Här är jag
Välkommen till mitt krypin

måndag 24 oktober 2011

Gränslös kärlek - går genom magen?

Jag vet att en del nog anser detta är lite äckligt men för mig är det tecken på kärlek

Att komma hem på kvällen och vara lite trött, lite hungrig och bara älska sin goa katt så mycket att man vill dela en macka trots dagens fångster av möss, sork och fåglar...


För att lugna "äckelmagade" så vann Zingo och han fick en egen del av hönökakan

onsdag 12 oktober 2011

Fotbolls EM 2012... Ett måste i alla hem?

Satt igår (mest ofrivilligt) och slötittade på den "fantastiska" fotbollsmatchen som helt "makalöst" vanns av Sverige... Ja, för dom som känner mig vet att det inte hör till mina favvo-sporter... Varför skall alla jaga samma boll - kan man inte få varsinn?
Men så sitter man ändå där och tittar för att ens sambo är intresserad och man skall göra saker tillsammans... Eller jaaaa.... Lekte lite med Zingo också... som tyckte väldigt mycket om dagens upplaga av ELA


Men i alla fall... Det var inte det som var dagens funderingar från mig...
De där svart-klädda som springer på plan med coola gula stripes på kläderna (jag tror det är dom som är chefen på plan)...
1) Har de någon specialutbildning i baklängeslöpning... Han/dom igår var i alla fall väldigt bra på den biten
2) Blir man domare om man inte fått någon visselpipa som barn? Han / dom igår verkade i alla fall mest förtjusta över just denna leksak...
3) Är det aldrig någon som rättar en domare? Har han alltid rätt menar jag?...

Hittade detta klipp också... Kul filur...
http://www.youtube.com/watch?v=7oALAaqc8wM&feature=grec_index

Ja - ni märker att jag inte är världsbäst på denna sport... Men jag är bra på andra saker får man hoppas... Jag är chef över strykjärnet hemma - bara en sån sak! och sedan är jag rätt så bra på Philadelfiaglass så det vankades lite rester till fotbollskalaset - uppskattades av samtliga vakna familjemedlemmar!

sen var det natti natti i nya tidningshuset

Kram Gaby

fredag 7 oktober 2011

Idag fyller någon år...

När jag började umgås med Jonas för snart 2 år sedan så fick jag ganska mycket på köpet!
Att Jonas o mitt förhållande blev/är så bra har definitivt inte varit någon självklarthet. Början var ingen "Blixt från klar himmel" utan snarare en smygande kärlek som bara växer och växer för varje dag som går - och som fortfarande bara blir starkare och starkare!

Vad jag vill ha fram är att det egentligen likaväl hade kunnat ta ett annat spår. Början var "a bumpy road" och en del av detta tack vare hans dåvarande revolterande son. Varje helg som vi umgicks genomleds från min sida med ilska mot denna arga tonåring som (jag tyckte) inte visste vad ordet respekt var eller betydde. Han skrek på fadern eller systern och jag skrek på Oskar - vilken syn detta måste ha varit för utomstående.

Veckorna gick och plötsligt så hände nåt!!! Plötsligt så vände allt!!!
Den lilla argsinta, obstinata och revolterande unge herrn hade revolterat klart. Jag upptäckte att detta är en helt fantastisk underbar ung kille med ett enormt stort hjärta av GULD som (när man granskar historien) har  (och alltid haft) ett fantastiskt tålamod.
Vår relation har gått från misstänksam till väldigt bra och jag gillar honom enormt mycket!
Jag gillar hans sinne för humor - han får mig att skratta hejdlöst
Jag gillar hans góa kramar - kommer helt oväntade ibland
Jag gillar hans närvaro i hemmet - om än för sällan
Jag gillar hans sätt mot kompisar - så enormt omhändertagande
Jag gillar hans sätt mot oss - respekten finns ömsesidigt

Idag fyller Oskar 15 år! Snart har han moppekort och det kommer stå ytterligare en hoj på uppfarten!
Det är första gången som vi kommer ordna ett kalas gemensamt för honom och det ser jag fram emot!
Grattis Oskar!

Kram
Gaby

PS: Tycker VÄLDIGT mycket om dig om du inte förstått detta!

tisdag 4 oktober 2011

Idag är det min dag...

Med tanke på dagens firande av "Kanelbullens Dag" måste detta väl även vara "min" dag...
Det firar jag med en hembakt vaniljbulle - bara för att vara emot!
Hela helgen gick i bakets tecken...
Morotskakor
Kärleksmums
Silviakakor
Hallongrottor
och Toscagodisar

... men inga kanelbullar... Missade fullständigt detta...
Alltså får en äldre variant grävas fram i frysen

 - Förlåt familjen -

//Puss

onsdag 28 september 2011

Fascinerande människor

När man som jag spenderar 2 timmar per dag i bilen så blir det en hel del radiolyssnande
På morgonen försöker jag se till att hinna med RIX morgonnzoo's programpunkt "bakom chefens ryggg" - tycker jag är riktigt bra--- men sedan följer deras DÅLIGA nyhetssammandra och och hel hög med reklam som jag bara inte står ut med... Då blir det radio Väst eller P3 resten av resan... zap zap...that's me...

Men på eftermiddaen är det mer spännande... Då får man vara mer på tårna och lyssna på olika ämnen...
Igår vart jag helfascinerad!!
Det handlade om en man som blivit pensionär några år innan sin fru och hade lite halv-tråkigt
Han hade haft ett jobb där han rest mycket och sett för lite...
Så på sin sons anmodan gick denna man och köpte sig ett årskort på SJ...
"Åk så mycket du orkar, vart du vill i hela Sverige under ett år...!"
Det är han och en privatperson till i hela Sverige som äger detta kort, resten ägs av företag.

I alla fall...
Han åkte i stort sett varje dag! Han bestämde sig för en rutt dagen innan och bokade då sittplatset.
Bodde i Stockholm och tog sig då runt om i Sverige under dagen för att återvända hem till sin fru på kvällen
Med sig hade han sin ryggsäck, packad med kamera, videokamera, dator, antecknignsblock och ett övernattnings-kit. I sällsynta fall så övernattade på ankomstorten. Det är klart att man inte hinner hem till frugan om man åker till Kiruna...

Tänk vad denna man har sett...
Tänk vad han får uppleva....
Tänk på alla människor han träffat...
Tänk vad han håller sig ung...

SJ känner till honom och kommenterar ofta hans blogg, tvitter och facebook... För det hinner han ju med när han sitter där på sitt tåg.
Han tar inte med någon matsäck utan äter alla måltider längs vägen och recenserar dessa sedan på sina sidor 1-5 gafflar!

Om någon blir sugen, kostnaden för kortet 2011: SEK 80 400:-
om någon vill lyssna så finns länken här:


Behöver jag tala om att resan hem gick fort igår?
//Gaby

Jag är aldrig "lagom"... undrar varför...

Jag slås väldigt ofta av tankar om ordet lagom... Man skall vara lagom lång, lagom kort, Lagom smal, lagom tjock, lagom snäll och lagom kaxig... Man skall vara lagom ambitiös och lagom lat...
INGET av detta stämmer ju på mig...
Den unerbara man jag delat tak med påpekar ofta för mig att jag har en liten jävel sittandes på axeln som tycker att lagom inte är uppnått, att jag kan klara mer och att jag inte gjort nåt bra nog.
När jag inte uppfyller mina egna förväntningar bryter världen ihop och jag förvandlas till en tjurig 2½-åring (gärna med tårar och hela kittet) Inte ens då uppfyller jag måttet lagom ledsen... eller lagom besviken...

När kroppen sätter gränsen, när onda axlar eller trötthet talar om att "nu räcker det Gaby" så tycker jag att det är "Bullshit" och så fortsätter man lite till... Sedan sitter man där och ojjar sig i soffan.. Stackars Jonas!

Snart är detta året till ända... Snart är det nyårsafton och man skall avlägga löften...

Mitt kommer att bli:
Gaby - fortsätt vara icke-lagom
Gaby - fortsätt köra skallen i väggen
Gaby - tvättmaskinen o strykbrädan känner sig ensamma i källaren
Gaby - moppen behöver motion 3ggr i veckan och
Gaby - man måste laga middag varje dag

Anternativet vore att putta ner Belsebub från axeln och tagga ner...
Tur vi baraär i v39 och jag kan förhandla några veckor till...
Känns gôtt!

Skall försöka ta tag i denna igen...

Usch, detta är mitt tråkiga dåliga samvete... Har inte hunnit med att skriva på jättelänge men nu måste jag försöka komma igång igen - det är ju kul ju...

onsdag 29 juni 2011

Hej och hå - fort kan det gå...

Fick en fin påse med fläderblomsklasar av min arbetskompis idag
Så nu skulle det göras saft

Skickade alltså ut kära J på nätet och letade upp receptet

FläderblomssaftIngredienser

40 blomklasar
3 citroner
2 liter kokande vatten
1 1/2 kg Dansukker Strösocker
50 g citronsyra


Skölj blomklasarna och lägg dem på en handduk för att rinna av. Lägg blommorna i en hink eller stor skål. Skölj citronerna noga och skiva dem tunt. Lägg citronskivorna på blommorna. Koka upp vattnet och häll över blommor och citroner. Tillsätt sockret och rör tills det löst sig. Rör i citronsyran. Täck över hinken/skålen och låt stå i 3 dygn. Sila. Häll upp på väl rengjorda flaskor. Förvara i kylskåp eller frys saften

Alltså körde vi förbi Stig på kvarnis och köpte en hög med citroner... Eftersom jag inte hade receptet i huvudet köpte jag lite på känn... Känslan stämde precis - det blev flera stycken över.... Precis som vanligt!

Alltså slänger jag glatt i Blomsterklasar, ekologiska citroner (visst ÄR jag redig), en hel massa vitt onyttigt socker och en blå påse....citrons.... eller vänta lite - det skulle i sist... men det gör nog inget... fniss...

Eller vänta nu lite - det var inte citronsyra utan Natriumbensonat... Läser snabbt där bak - förhindrar att få konserver att jäsa... jomensåatt det blir nog kanon!!!! Nu håller saften till mitt 50-års kalas!

Otroligt härliga färger!

Man kan ju säga som så - jag hade lite mer i... men den kommer inte Jäsa och bli olämplig barndryck!


och jag fick i sånt här med...


Nu är det bara vänta på att det gått 3 dagar - sedan skall vi smaka på den icke jästa drycken! Blev den inte god så får jag gå till min svärmor och svärfar och dricka deras!
Kram o hej - nu skall det duschas bort all damm!

Aaaaaaaaaaaaaaaatchoooooo...

Vad har jag lärt mig idag....
Att infinner sig årets varmaste dag - då skall man ta in hö.
Jag har haft en underbar eftermiddag i Ör där årets hö skulle in för vinterförvaring.
Tänk ändå vilket annorlunda liv man fått.
Gaby Assor som alltid strävat mot asfalterad sandlåda och högklackat i varje läge
Nu känns det fantastiskt roligt att åka bak på ett hö-lass, ramla omkull och få skratta med hela kroppen

Även lilla Gurkan verkar trivas som "kvalster i dammet". Han skiner som en sol och har lärt sig massa saker
Vad jag inte lärt mig är hur man blir av med klådan....
Här kommer några bildbevis från eftermiddagen




 

Mycket för Gurkan att ta in


Sådana här små högar av urgulliga Kattungar finns att kela med - Puh vilken tur att VB Zingo kom hem

En trött J som pustar ut efter lastningen

Till slut lite Pizza för att fira...

måndag 27 juni 2011

Sommar Sommar sommar...

En bild säger rmer än 1000 ord!
Plockade med mormor o morfar bakom stugan














Ibland är man mer än vanligt sugen på semester!

söndag 26 juni 2011

Zingo flygare

Ni tror säkert att jag gått i ide… Nej då men de senaste veckorna har skuggats av att vår minsta familjemedlem varit försvunnen
Kvällarna har kantats av letande och grubbel vart den lille fyrbente Vän plötsligt försvann från Sjögatan. 
Det var fredagen som var mellan Kristi Flygare som alla i familjen var lediga. J och jag ansåg att vi fortfarande befann oss i stadiet ”smekmånad” bland grannarna och drog då igång en motorsåg och jämnade Gatans största ogräs med marken

Det var underbart skönt och resultatet talar för sig själv – fasaden har numera 6 fönster!
Men rishögen var gedigen och vi lastade GENAST allt på en kärra och körde till Skogen på Ryr






På kvällen tyckte allt Mamma Gaby att det var hög tid att lille Zingo skulle komma hem – men det tyckte uppenbarligen inte HAN! Lördagen började aktionen fråga grannarna –Jorå han har allt varit här – jajamensan! Kanske har han gått till gamla adressen? Jorå – där hade man sett honom efter ett par dagar… Skrev efterlysningar och satte i mataffären. Känslan av klumpen i magen att han mitt i det dåliga väder med åska och spöregn tvingades spendera alla kalla nätter utomhus och kanske inte hitta hem – eller var han tagen av räven?
Oron visste inga gränser! Alla i familjen har spenderat timmar på att gå gata upp och gata ner i Mellerud där han setts. Men ingen katt i sikte!
Så kom skolavslutningen – härligt regnig – den första som firats i ett klassrum!

Här har vi en väldigt glad Sommarlovsgurka <3
















Alla glada fina barn som äntligen skall få ha ett långt härligt sommarlov!


Hemma på Sjögatan firade hela familjen denna begivenhet med lunch och tårta medans Gaby firade en helt vanlig arbetsdag – me like – NOT!
Allt hade kunnat vara sååå perfekt om inte Zingo lyst med sin frånvaro
Så var det då äntligen dags för Midsommar. Inflyttningsfest och midsommar nubbe på en gång skulle det bli med Brännboll och femkamp! Härliga sommartider!!! I love my life!
Kändes som om kylskåpet skulle sprängas av all mat, sill grill. Redan på fredagskvällen inleddes förberedelser med Matjestårta och Lax- o Räktårta. Gurkan o J hjälpte till och vi var på G. Fredagsmorgonen inleddes med tårtbak, äggkok snabbfrukost och det DÄR telefonsamtalet som jag längtat efter i exakt 3 veckor!!! En underbart vänlig Själ ringer och säger att hon har VÅR katt! Han är på RYR!!! In i bilen och iväg! Och jajamensan i ett gammalt soldattorp i början på halvön är Vår underbara lilla vän!  Lyckan visste inga gränser och Midsommarafton blev plötsligt en av årets underbaraste dagar. Han verkar ha längtat lika mycket efter oss som vi efter honom och han går inte många meter hemifrån

Han hade alltså hoppat på gallerkärran med risbuskarna dagen vi tog ner trädet på framsidan för att leka med nåt och vi hade kört honom 2 mil bort – han hade sedan hoppat av vid första bästa tillfälle! Stackars lilla Sötnos!
Midsommar sammanfattas som helt underbar i bilder!
Lite "Pyssel o Knåp" Uppsättning av Infravärmare startade kalaset - Ivrigt påhejjad av J

Gott om mat...

Dennis in Aktion - lite Brännarfusk godkännes!


Stefan siktar på häcken?

Olika sorter fanns det - en del frös till is, Hmmm - strange!

Hela glada gänget!









Lilla Gurkan som skall plocka pinnar när kalaset fortsatte nästa dag!




Nu är det 1 veckas jobb kvar - sedan börjar mitt eget sommarlov - Me like !

måndag 30 maj 2011

Stockholm T/R

I helgen åkte J och jag till Stockholm... Skitmysigt!
Vi skulle bara lämna ett parkettgolv till min bror och hämta en tekniktank till oss.
Förra gången kom han  ner och lämnade och nu var det vår tur...

Sagt o gjort... På med kärran och iväg...
Parkett eller rättare sagt bambugolvet kan vara rätt känsligt - därför var vi inte ett dugg sugna på regn
Så värst mycket mer än hot från en nattsvart himmel fick vi inte men också några ganska fräcka kort på regnbågar...
Ser ni att det 2st??
Daniels kommentar var rätt skön"Världens störta trafikfara=regnbågen"
Kan förstå vad han menar :)

Vi visste att vi närmade oss när vi hittade Hasses Dagis

Men Marie hade hämtat honom och han satt hemma och väntade på oss den Goingen <3

Riktigt trevligt och mysigt hade vi
Fantastisk trevligt sällskap, många skratt, underbar mat, gott vin och en del finfin Shopping
Minsta brorsonen hade tillsammans med ett par kompisar fått en båt som de hållit på att "renovera" efter bästa förmåga - denna blev sjösatt och jag gjorde vad jag kunde för att komma med tips som mest bestod i Ös-hink, handduk, åror och ett väldigt glatt humör - DET hade de med sig och kom nöjda och glada tillbaka efter att "Greven" klarat Jungfrufärden... Att alla talade om för de glada 3 att en båt skall ha tjejnamn vinkades bort som trams...
En så här vacker skuta skall heta något adligt ;)


Det är otroligt vad det var lätt att shoppa på Blocket när man druckit ett par glas med rött och inte tänkte på den begränsade plats en gallerkärra ändå besitter.
Alltså blev vi stolta ägare av  en U-formad Divansoffa sent på lördag kväll. J gjorde ett fint prutarbete och vi skulle minsan hämta den samma kl 8 på söndagen... Hasses kommentar var obetalbar: "hur tänkte du nu?- Kl 0800 på en söndag" INGA PROBLEM ;)
När man sedan vaknar och tittar ut och regnet står som spö i backen så börjar ju verkligheten hinna ikapp en.
"Jo-men-det-ordnar-sig"

Framme i Brevik mötte oss en väldigt trevlig familj "Åke, Åkan (?) och Divan... Bild togs enbart på Divan...
En Hungrig bror, en himmel som är svart och en väldigt massa saker att lasta... Jomendetskallgåbra
"Vi börjar med frukost"- menade Brodern... "Kaxigt att köpa soffa på blocket"
Lasta... misslyckat - av igen...
Lasta... misslyckat - av igen...
Lasta... misslyckat - av igen...
Lasta... misslyckat - Något bättre...men av igen...
Lasta... SÅ fick det bli - inte bra men acceptabelt och allt var med (nästan visade det sig)
Så här for vi från Stockholm 10,15 söndag morgon...
Och jaaa allt fick plats - Tekniktanken, Soffan och Pastahjulen som var 3e inköpet men som inte kan skrivas om ännu...

Tusen tack Marie o Hasse för några riktigt mysiga dagar!
Inspirationen var total och igår kväll kom Wok-grytan fram och pröades genast på VB Mårten som fick hjälpa till och tömma kärran :O))
Kram!




onsdag 25 maj 2011

*#piiip piiip piiip*#

Gårdagen kantades av ett besök från Larminstallatören
Utbildning skulle ske och det skulle bli så enkelt att vem som helst (speciellt barnen) skulle klara av det

Först ut J... Inga problem... blip, blip, blip, blip... A+B+C+ RÖDA SMÅ LAMPORT PIPETIPIP OCH ALLT FUNKADE FINT
Sedan Gaby... Bliiip, Bliiiip, Bliiiip, Bliiiip... TUTUTTUTUTUTUTUT... ojojoj vad hände nu? Heheheh, nervöst skratt från Larmsnubben, heheheh... "inga problem!" (Fortfarande TUTUTTUTUTUTUTUT)...Nu börjar han bli lite nervös "vad gjorde du?"... trycka hit och trycka dit... Plötsligt går larmet på riktigt och tom katten som följt lektionen på avstån börjar tycka vi är jobbiga... Till slut slutar iaf oljudet och huset tystnad. Man får inte vara hårdhänt - då blir det tydligen dubbelkomando... Vaddå enkelt...?
Resultat: Tror jag kan... fått en egen kod den är **** (trodde ni allt) och nu laddar vi inför utlärning till barnen.
Det som roade mig var att Gurkan satt med kompisen E och spelade Wii... Ingen av dem reagerade?!?!?!?!

För att lugna nervern fick jag gå ut och göra några fina blomsterkrukor medans J snyggade till gräsmattan i Stormen.

Trots storm intogs en god kvällsmat i form av grillad fläskfilé, Svenskt Guld (färskpotatis m smör) och sallad - Satan i gatan vad gott det är... Men man fick skynda sig för att inte glöden skulle blåsa bort

tisdag 24 maj 2011

Dum Blondin vs RSV vs K5

Nu börjar Minnenas Televisions nya serie - vad hände på Viaduktgatan  under de senaste 5 åren
Vad gör man då? Jo man ringer till 'Fastighetsskötare - Papps' och ber om ett urdrag direkt ur minnesbanken
Helt övertygad om att han kommer göra ett lysande jobb i kampen mot RSV.

Helgen som var ägnades de sista tårfyllda minutrarna i gamla huset.
Nästan hela mitt hjärta sjunger av glädje inför allt det nya... Nya härliga kärleken, samboliv, bonusbarn, underbart nytt hus som man fått renovera efter eget tycke osv osv
Ett litet hörn grät dock vid sista besöket i helgen när Gurkan och jag sa "hejdå" och han grät floder över alla minnen som nu skulle "säljas".
Hur förklarar man för en 11-åring att minnen inte sitter i väggar utan i ens egna huvuden och i alla fina bilder som är tagna?
Väl hemma i nya rummet var dock tårarna borta och Världens Goaste Unge Log Igen

måndag 23 maj 2011

Back to Work....

Efter några dagars OFF på nästan alla sätt eftersom Gurkan varit riktigt dålig och därmed fått sitta med mammas dator hela tiden är man åter med på banan...
Eller ja, jo, okej - rent fysiskt i alla fall...
Väldigt vad man kommer av sig i hastigheten när man inte är på jobbet ett par dagar.

Fördelen är att hemma börjar det likna ett hem. Vi hittar faktiskt tillbaka till samma sak 2 gånger i rad.
Mysteriet med den försvunna symaskinen löste J-mannen igår kväll... TYPISKT! Med tanke på att det är JAG som letat i 5 dagar men han som hittade den på första försöket.... Aldrig mer skall jag anklaga honom för att inte kunna leta - iaf inte denna veckan... eller idag...

Köpte lite nya gröna växter - "Eterneller to-be"... Kanske med en ny vattningsansvarig (som jag själv utsett) så har de små stackarna en chans. Den som lever får se, hohohoho...

onsdag 18 maj 2011

Gaby sover Gaby Sover i sitt lugna bo...

... Hon är inte faaarlig - bara man är Vaaaarlig...

För lite nattsömn kan göra vem som helst till stora stygga Björnen känns det som...
Dagens motto:
Soptippen + minst 5 flyttlådor + Inatt skall jag sova minst 12 timmar

måndag 16 maj 2011

¨...och där såg man min tekniska kompetens...

Skall försöka rätta till receptet - det blev lite >trassligt<
/G

1a receptet... skulle kanske varit Kanelbulle...

Trazzlig Chokladtårta                                                             Orginalrecept från Steinbrenner & Nyberg

Drömbotten                                                              Hallontryffel:                              Rice Krispiefyllning:
Ägg                     3 st                                                   Hallonpuré       60 gr                   Rice krispies    50gr
Strösocker       1,5 dl                                               Strösocker       4 msk                 Mörk choklad 50gr
Potatismjöl      5 msk                                              Grädde              0,5 dl
Kakao                 2 msk                                              Mjölkchoklad  75gr
Bakpulver         1 tsk                                                 Mörk choklad 75 gr
                                                                                       Smör                  35 gr                  
Hela frusna hallon:                                                Chokladmousse:                        Tårtgelé
ca                         100gr                                               Äggulor             8 st                      Gelantinblad   2 st                                                                               Strösocker       6 msk                 Hallonpurré     1 dl
                                                                                       Gelantinblad   3 st
                                                                                       Choklad mörk 250gr
                                                                                       Grädde              6 dl
Gör så här:
Drömbotten:
1.       Vispa ägg och socker pösigt.
2.       Blanda de torra ingredienserna och sikta ner kakaon
3.       Rör försiktigt ner i äggsmeten
4.       Bred ut smeten på ett bakplåtspapper och baka direkt i ugnen 200 grader i 5-6 min. Sockra innan den svalnat helt och vän om och dra bort papperet
5.       Pressa ut botten i en ca 23x6 cm hög form
Hallontryffel:
1.       Finhacka chokladen
2.       Koka upp grädden tillsammas med sockret och purrén och häll över chokladen
3.       Låt chokladen smälta lite innan man blandar. Tillsätt rumsvarmt smör och rör glansigt
4.       Stryk ele rspritsa ut hallontryffeln över drlmbotten
Rice Krispiefyllningen
1.       Finhacka och smält chokladen
2.       Tillsätt rice krispies
3.       Blanda och strö ut över hela formen

Strö hela hallon över Rise Krispiefyllningen

Chokladmmousse
1.       Blötlägg gelantinbladen i kallt vatten
2.       Vispa ägg o socker krämigt
3.       Smält chokladen och tillsätt äggvispet
4.       Krama ur gelantinet och smält i micron på full effekt 5-10 sek
5.       Vispa grädden mjukt och vänd försiktigt
6.       Fyll formen med mousse, stryk jämn mot kanten och ställ i frysen 1-2 timmar
Tårtgelé
1.       Lägg gelantinbladen i blöt
2.       Värm Hallonpurén och tillsätt gelantinbladen
3.       Låt svalna och stelna i kyl ca 1 timma
Dekor:
1.       Spritsa tempererad choklad i cirkar på ett bakplåtspapper och stelna i kyl
2.       Stryk på tårtgelén  på tårtan , dekorera med hela hallon o lägg på chokladcirklarna

Servera med gräddklick och hallonsås
Låt tårtan stå framme 30-60 minuter innan serveringen så smakar den mer
Tårtan går bra att frysa

Från Inte gilla till Helt fantastiska människor....

Jag är inte rasist - inte på något sätt faktiskt... Alla har samma värde och blablabla...förutom 1....
Av naturliga och personliga skäl har jag nåt mot landsmän väldigt nära  i Väst
Men idag har detta förbytts till ren pur Kärlek - en sådan familj har idag köpt mitt hus och de skall skriva kontraktet idag...
Kan nog bli en Lusekofta i Julklapp <3 <3 <3
Eller varför inte en bok
http://www.youtube.com/watch?v=Fg0S-EycObQ

söndag 15 maj 2011

Joooo jag tror jag har sett den.. KAN ligga i källaren... troooor jag...

Helgen har överlevts...
Kl 0700 på lördagen hade redan 3 innerdörrar monterats (en del 2 ggr) och första koppen kaffe var intagen.
Flytthjälpen var bokad till kl 10 och schemat var späckat!
Jag säger bara det - Lyllo de som bara byter från 1 hus till 1 nytt hus... Här pratar vi flytt när 2 hus skall komprimersa till 1 lite större.
Bära, packa, bära, lasta, dricka en kopp kaffe, skratta hejdlöst åt roligheter, irritera sig på småsaker och klockan som tickar verkar vara laddad med turbo.
Kommentarerna som upprepats hela helgen:
Vart skall denna?
Har du sett?
Vad gör vi nu?
Har du sett?
Var är...?
Jag är så trött!
Aj som f....n!!!!
Vad hände?
Har du sett min...?
Jag åker och hämtar...
Hungrig!
När åker vi till IKEA?

Nu börjar kaoset arta sig till ett lite mer organiserat kaos där det som är borta kanske kan komma fram inom de närmaste veckorna.
Resultat så här på måndags morgon:
1 nyskapat sambopar...
1 renstädat gammalt hus
1 iordningställt (nästan) hus till försäljning - den som är sugen får GÄRNA höra av sig...
3851 st små blåmärken
1 skärsår som kanske borde tejpas men René jobbade inte igår...
1 finfin medalj för Gurkan i helgens Fallrace i Trollhättan på 100m Rygg och 4 nya pers trots feber
och Mr Hide har kommit tillbaka...

onsdag 11 maj 2011

En dag i Grannlandet

Sitter på en färga med Sverige framför mig i horisonten...
Hemlängtan har jag men har ändå haft en dag fylld av skratt

Inser att jag inte vet hur jag skall hitta hem men tänker att jag ringer
J om jag inte hittar innan veckan är slut

Suttit på möte idag med 2 personer som uppenbarligen var mer än arbetskollegor
Alla ni som KÄNNER mig vet exakt hur mitt huvud funkar och min SF-biograf har
gått varm - tro mig att jag har skrattat inombords!

Kanske ännu en kopp kaffe innan landstigning

Gónatt

Å vi Elsker dette Lanne....

Strömstad - Sandefjord

Idag tar vi en tur till Norge för att hälsa på kunder från Polen
Tänk vad jag skulle hinna med hemma annars...

Idag skall Gurkan åka till Innovatum i Trollywood
Matsäcken packad efter önskemål
Pastasallad ala Drewitz, Kycklingfilé , hallongrottor, o Drick och natuligtvis en peng till glassen
Hoppas de har en fin dag - för det tänker jag ha

Kram

tisdag 10 maj 2011

Ett Stileben av Kaos

Packat, packat, packat.... Packat upp, packat upp o packat upp
Men inte tusan kan man packa "bort"
Det nya huset befinner sig i kaosets tecken och jag drar till Norge i morgon
om jag har riktigt tur kanske J har fixat allt medans jag är borta....
....
Jo men så blir det nog - eller vad tror ni?
....
Gónatt <3

Jaha... Vad blir det här då?...

Jaha - så var den skapad - Bloggen som snurrat runt i min skalle ett tag.
Vet inte riktigt ännu vad det blir utav den men det kommer visa en del ur mitt liv.
Tror inte på fullaste allvar att någon kommer dyka in på denna sida dagligen utan ser
det mer som en personlig dagbok om mitt liv och vad som händer i det

Min nyblivna Älskade Sambo gillar Twitter - kan man inte kalla det ett sorts blogg också?
Min Älskade Gurka gillar just nu Runescape (stavas det så?)
och jag gillar bloggar...

Vem är jag?
Passet och körkortet säger piiiiiiiiiiiiip år
På morgonen säger kroppen 5 år och överaktiv och på kvällen säger kroppen 92 år och T.R.Ö.T.T.

Mitt i flyttartagen och lever just nu "lite här och lite där" - skulle man kunna tro är förvirrande men jag upplever det helt fantastiskt!

Vill ni så ses vi ibland
Jag kommer bjuda på mina innersta tankar, försöka att inte bli för utlämnande för någon och ibland bjuda på ett eller annat recept från mitt kök med luckor som saknar dörrstängare (och DÄR avslöjades första av mina alla fel och brister)
Puss vi ses
Gaby