Här är jag

Här är jag
Välkommen till mitt krypin

måndag 30 maj 2011

Stockholm T/R

I helgen åkte J och jag till Stockholm... Skitmysigt!
Vi skulle bara lämna ett parkettgolv till min bror och hämta en tekniktank till oss.
Förra gången kom han  ner och lämnade och nu var det vår tur...

Sagt o gjort... På med kärran och iväg...
Parkett eller rättare sagt bambugolvet kan vara rätt känsligt - därför var vi inte ett dugg sugna på regn
Så värst mycket mer än hot från en nattsvart himmel fick vi inte men också några ganska fräcka kort på regnbågar...
Ser ni att det 2st??
Daniels kommentar var rätt skön"Världens störta trafikfara=regnbågen"
Kan förstå vad han menar :)

Vi visste att vi närmade oss när vi hittade Hasses Dagis

Men Marie hade hämtat honom och han satt hemma och väntade på oss den Goingen <3

Riktigt trevligt och mysigt hade vi
Fantastisk trevligt sällskap, många skratt, underbar mat, gott vin och en del finfin Shopping
Minsta brorsonen hade tillsammans med ett par kompisar fått en båt som de hållit på att "renovera" efter bästa förmåga - denna blev sjösatt och jag gjorde vad jag kunde för att komma med tips som mest bestod i Ös-hink, handduk, åror och ett väldigt glatt humör - DET hade de med sig och kom nöjda och glada tillbaka efter att "Greven" klarat Jungfrufärden... Att alla talade om för de glada 3 att en båt skall ha tjejnamn vinkades bort som trams...
En så här vacker skuta skall heta något adligt ;)


Det är otroligt vad det var lätt att shoppa på Blocket när man druckit ett par glas med rött och inte tänkte på den begränsade plats en gallerkärra ändå besitter.
Alltså blev vi stolta ägare av  en U-formad Divansoffa sent på lördag kväll. J gjorde ett fint prutarbete och vi skulle minsan hämta den samma kl 8 på söndagen... Hasses kommentar var obetalbar: "hur tänkte du nu?- Kl 0800 på en söndag" INGA PROBLEM ;)
När man sedan vaknar och tittar ut och regnet står som spö i backen så börjar ju verkligheten hinna ikapp en.
"Jo-men-det-ordnar-sig"

Framme i Brevik mötte oss en väldigt trevlig familj "Åke, Åkan (?) och Divan... Bild togs enbart på Divan...
En Hungrig bror, en himmel som är svart och en väldigt massa saker att lasta... Jomendetskallgåbra
"Vi börjar med frukost"- menade Brodern... "Kaxigt att köpa soffa på blocket"
Lasta... misslyckat - av igen...
Lasta... misslyckat - av igen...
Lasta... misslyckat - av igen...
Lasta... misslyckat - Något bättre...men av igen...
Lasta... SÅ fick det bli - inte bra men acceptabelt och allt var med (nästan visade det sig)
Så här for vi från Stockholm 10,15 söndag morgon...
Och jaaa allt fick plats - Tekniktanken, Soffan och Pastahjulen som var 3e inköpet men som inte kan skrivas om ännu...

Tusen tack Marie o Hasse för några riktigt mysiga dagar!
Inspirationen var total och igår kväll kom Wok-grytan fram och pröades genast på VB Mårten som fick hjälpa till och tömma kärran :O))
Kram!




onsdag 25 maj 2011

*#piiip piiip piiip*#

Gårdagen kantades av ett besök från Larminstallatören
Utbildning skulle ske och det skulle bli så enkelt att vem som helst (speciellt barnen) skulle klara av det

Först ut J... Inga problem... blip, blip, blip, blip... A+B+C+ RÖDA SMÅ LAMPORT PIPETIPIP OCH ALLT FUNKADE FINT
Sedan Gaby... Bliiip, Bliiiip, Bliiiip, Bliiiip... TUTUTTUTUTUTUTUT... ojojoj vad hände nu? Heheheh, nervöst skratt från Larmsnubben, heheheh... "inga problem!" (Fortfarande TUTUTTUTUTUTUTUT)...Nu börjar han bli lite nervös "vad gjorde du?"... trycka hit och trycka dit... Plötsligt går larmet på riktigt och tom katten som följt lektionen på avstån börjar tycka vi är jobbiga... Till slut slutar iaf oljudet och huset tystnad. Man får inte vara hårdhänt - då blir det tydligen dubbelkomando... Vaddå enkelt...?
Resultat: Tror jag kan... fått en egen kod den är **** (trodde ni allt) och nu laddar vi inför utlärning till barnen.
Det som roade mig var att Gurkan satt med kompisen E och spelade Wii... Ingen av dem reagerade?!?!?!?!

För att lugna nervern fick jag gå ut och göra några fina blomsterkrukor medans J snyggade till gräsmattan i Stormen.

Trots storm intogs en god kvällsmat i form av grillad fläskfilé, Svenskt Guld (färskpotatis m smör) och sallad - Satan i gatan vad gott det är... Men man fick skynda sig för att inte glöden skulle blåsa bort

tisdag 24 maj 2011

Dum Blondin vs RSV vs K5

Nu börjar Minnenas Televisions nya serie - vad hände på Viaduktgatan  under de senaste 5 åren
Vad gör man då? Jo man ringer till 'Fastighetsskötare - Papps' och ber om ett urdrag direkt ur minnesbanken
Helt övertygad om att han kommer göra ett lysande jobb i kampen mot RSV.

Helgen som var ägnades de sista tårfyllda minutrarna i gamla huset.
Nästan hela mitt hjärta sjunger av glädje inför allt det nya... Nya härliga kärleken, samboliv, bonusbarn, underbart nytt hus som man fått renovera efter eget tycke osv osv
Ett litet hörn grät dock vid sista besöket i helgen när Gurkan och jag sa "hejdå" och han grät floder över alla minnen som nu skulle "säljas".
Hur förklarar man för en 11-åring att minnen inte sitter i väggar utan i ens egna huvuden och i alla fina bilder som är tagna?
Väl hemma i nya rummet var dock tårarna borta och Världens Goaste Unge Log Igen

måndag 23 maj 2011

Back to Work....

Efter några dagars OFF på nästan alla sätt eftersom Gurkan varit riktigt dålig och därmed fått sitta med mammas dator hela tiden är man åter med på banan...
Eller ja, jo, okej - rent fysiskt i alla fall...
Väldigt vad man kommer av sig i hastigheten när man inte är på jobbet ett par dagar.

Fördelen är att hemma börjar det likna ett hem. Vi hittar faktiskt tillbaka till samma sak 2 gånger i rad.
Mysteriet med den försvunna symaskinen löste J-mannen igår kväll... TYPISKT! Med tanke på att det är JAG som letat i 5 dagar men han som hittade den på första försöket.... Aldrig mer skall jag anklaga honom för att inte kunna leta - iaf inte denna veckan... eller idag...

Köpte lite nya gröna växter - "Eterneller to-be"... Kanske med en ny vattningsansvarig (som jag själv utsett) så har de små stackarna en chans. Den som lever får se, hohohoho...

onsdag 18 maj 2011

Gaby sover Gaby Sover i sitt lugna bo...

... Hon är inte faaarlig - bara man är Vaaaarlig...

För lite nattsömn kan göra vem som helst till stora stygga Björnen känns det som...
Dagens motto:
Soptippen + minst 5 flyttlådor + Inatt skall jag sova minst 12 timmar

måndag 16 maj 2011

¨...och där såg man min tekniska kompetens...

Skall försöka rätta till receptet - det blev lite >trassligt<
/G

1a receptet... skulle kanske varit Kanelbulle...

Trazzlig Chokladtårta                                                             Orginalrecept från Steinbrenner & Nyberg

Drömbotten                                                              Hallontryffel:                              Rice Krispiefyllning:
Ägg                     3 st                                                   Hallonpuré       60 gr                   Rice krispies    50gr
Strösocker       1,5 dl                                               Strösocker       4 msk                 Mörk choklad 50gr
Potatismjöl      5 msk                                              Grädde              0,5 dl
Kakao                 2 msk                                              Mjölkchoklad  75gr
Bakpulver         1 tsk                                                 Mörk choklad 75 gr
                                                                                       Smör                  35 gr                  
Hela frusna hallon:                                                Chokladmousse:                        Tårtgelé
ca                         100gr                                               Äggulor             8 st                      Gelantinblad   2 st                                                                               Strösocker       6 msk                 Hallonpurré     1 dl
                                                                                       Gelantinblad   3 st
                                                                                       Choklad mörk 250gr
                                                                                       Grädde              6 dl
Gör så här:
Drömbotten:
1.       Vispa ägg och socker pösigt.
2.       Blanda de torra ingredienserna och sikta ner kakaon
3.       Rör försiktigt ner i äggsmeten
4.       Bred ut smeten på ett bakplåtspapper och baka direkt i ugnen 200 grader i 5-6 min. Sockra innan den svalnat helt och vän om och dra bort papperet
5.       Pressa ut botten i en ca 23x6 cm hög form
Hallontryffel:
1.       Finhacka chokladen
2.       Koka upp grädden tillsammas med sockret och purrén och häll över chokladen
3.       Låt chokladen smälta lite innan man blandar. Tillsätt rumsvarmt smör och rör glansigt
4.       Stryk ele rspritsa ut hallontryffeln över drlmbotten
Rice Krispiefyllningen
1.       Finhacka och smält chokladen
2.       Tillsätt rice krispies
3.       Blanda och strö ut över hela formen

Strö hela hallon över Rise Krispiefyllningen

Chokladmmousse
1.       Blötlägg gelantinbladen i kallt vatten
2.       Vispa ägg o socker krämigt
3.       Smält chokladen och tillsätt äggvispet
4.       Krama ur gelantinet och smält i micron på full effekt 5-10 sek
5.       Vispa grädden mjukt och vänd försiktigt
6.       Fyll formen med mousse, stryk jämn mot kanten och ställ i frysen 1-2 timmar
Tårtgelé
1.       Lägg gelantinbladen i blöt
2.       Värm Hallonpurén och tillsätt gelantinbladen
3.       Låt svalna och stelna i kyl ca 1 timma
Dekor:
1.       Spritsa tempererad choklad i cirkar på ett bakplåtspapper och stelna i kyl
2.       Stryk på tårtgelén  på tårtan , dekorera med hela hallon o lägg på chokladcirklarna

Servera med gräddklick och hallonsås
Låt tårtan stå framme 30-60 minuter innan serveringen så smakar den mer
Tårtan går bra att frysa

Från Inte gilla till Helt fantastiska människor....

Jag är inte rasist - inte på något sätt faktiskt... Alla har samma värde och blablabla...förutom 1....
Av naturliga och personliga skäl har jag nåt mot landsmän väldigt nära  i Väst
Men idag har detta förbytts till ren pur Kärlek - en sådan familj har idag köpt mitt hus och de skall skriva kontraktet idag...
Kan nog bli en Lusekofta i Julklapp <3 <3 <3
Eller varför inte en bok
http://www.youtube.com/watch?v=Fg0S-EycObQ

söndag 15 maj 2011

Joooo jag tror jag har sett den.. KAN ligga i källaren... troooor jag...

Helgen har överlevts...
Kl 0700 på lördagen hade redan 3 innerdörrar monterats (en del 2 ggr) och första koppen kaffe var intagen.
Flytthjälpen var bokad till kl 10 och schemat var späckat!
Jag säger bara det - Lyllo de som bara byter från 1 hus till 1 nytt hus... Här pratar vi flytt när 2 hus skall komprimersa till 1 lite större.
Bära, packa, bära, lasta, dricka en kopp kaffe, skratta hejdlöst åt roligheter, irritera sig på småsaker och klockan som tickar verkar vara laddad med turbo.
Kommentarerna som upprepats hela helgen:
Vart skall denna?
Har du sett?
Vad gör vi nu?
Har du sett?
Var är...?
Jag är så trött!
Aj som f....n!!!!
Vad hände?
Har du sett min...?
Jag åker och hämtar...
Hungrig!
När åker vi till IKEA?

Nu börjar kaoset arta sig till ett lite mer organiserat kaos där det som är borta kanske kan komma fram inom de närmaste veckorna.
Resultat så här på måndags morgon:
1 nyskapat sambopar...
1 renstädat gammalt hus
1 iordningställt (nästan) hus till försäljning - den som är sugen får GÄRNA höra av sig...
3851 st små blåmärken
1 skärsår som kanske borde tejpas men René jobbade inte igår...
1 finfin medalj för Gurkan i helgens Fallrace i Trollhättan på 100m Rygg och 4 nya pers trots feber
och Mr Hide har kommit tillbaka...

onsdag 11 maj 2011

En dag i Grannlandet

Sitter på en färga med Sverige framför mig i horisonten...
Hemlängtan har jag men har ändå haft en dag fylld av skratt

Inser att jag inte vet hur jag skall hitta hem men tänker att jag ringer
J om jag inte hittar innan veckan är slut

Suttit på möte idag med 2 personer som uppenbarligen var mer än arbetskollegor
Alla ni som KÄNNER mig vet exakt hur mitt huvud funkar och min SF-biograf har
gått varm - tro mig att jag har skrattat inombords!

Kanske ännu en kopp kaffe innan landstigning

Gónatt

Å vi Elsker dette Lanne....

Strömstad - Sandefjord

Idag tar vi en tur till Norge för att hälsa på kunder från Polen
Tänk vad jag skulle hinna med hemma annars...

Idag skall Gurkan åka till Innovatum i Trollywood
Matsäcken packad efter önskemål
Pastasallad ala Drewitz, Kycklingfilé , hallongrottor, o Drick och natuligtvis en peng till glassen
Hoppas de har en fin dag - för det tänker jag ha

Kram

tisdag 10 maj 2011

Ett Stileben av Kaos

Packat, packat, packat.... Packat upp, packat upp o packat upp
Men inte tusan kan man packa "bort"
Det nya huset befinner sig i kaosets tecken och jag drar till Norge i morgon
om jag har riktigt tur kanske J har fixat allt medans jag är borta....
....
Jo men så blir det nog - eller vad tror ni?
....
Gónatt <3

Jaha... Vad blir det här då?...

Jaha - så var den skapad - Bloggen som snurrat runt i min skalle ett tag.
Vet inte riktigt ännu vad det blir utav den men det kommer visa en del ur mitt liv.
Tror inte på fullaste allvar att någon kommer dyka in på denna sida dagligen utan ser
det mer som en personlig dagbok om mitt liv och vad som händer i det

Min nyblivna Älskade Sambo gillar Twitter - kan man inte kalla det ett sorts blogg också?
Min Älskade Gurka gillar just nu Runescape (stavas det så?)
och jag gillar bloggar...

Vem är jag?
Passet och körkortet säger piiiiiiiiiiiiip år
På morgonen säger kroppen 5 år och överaktiv och på kvällen säger kroppen 92 år och T.R.Ö.T.T.

Mitt i flyttartagen och lever just nu "lite här och lite där" - skulle man kunna tro är förvirrande men jag upplever det helt fantastiskt!

Vill ni så ses vi ibland
Jag kommer bjuda på mina innersta tankar, försöka att inte bli för utlämnande för någon och ibland bjuda på ett eller annat recept från mitt kök med luckor som saknar dörrstängare (och DÄR avslöjades första av mina alla fel och brister)
Puss vi ses
Gaby